reth_clouds.jpg
 

 

 

 

ΕΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΓΧΩΡΙΑ ΑΓΟΡΑ ΔΙΑΚΙΝΗΣΗΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
25/05/05

Έρευνα της Stat Bank για την εγχώρια αγορά Διακίνησης Τροφίμων

 

Οι ανατιμήσεις σε βασικά είδη διατροφής που αποτέλεσαν το 2004 αφορμή για αντεγκλήσεις μεταξύ παραγωγών και εμπόρων εξακολουθούν αν βρίσκονται στο προσκήνιο της επικαιρότητας.

Οι αυξήσεις σε τυποποιημένα προϊόντα και ποτά, είδη προσωπικής περιποίησης, κ.λ.π. έφθασαν έως και το 39,5% από την αρχή του χρόνου πέρυσι και πρακτικά πραγματοποιήθηκαν σε τέσσερα «κύματα» (Ιανουάριος, Μάρτιος, Ιούνιος, Σεπτέμβριος).

Ένας νέος κύκλος αντιπαράθεσης για το θέμα βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη και σχετίζεται με τις καταγγελίες που διατυπώνονται από την πλευρά των καταναλωτών για τις υπερβολικές αυξήσεις που έχουν ανεβάσει τις τιμές στην Ελλάδα σε επίπεδα υψηλότερα από αυτά της Δυτικής Ευρώπης παρά το μεγάλο χάσμα στις αμοιβές.

Γαλακτοκομικά προϊόντα, εμφιαλωμένα νερά και αναψυκτικά σύμφωνα με τιμοληψίες που διενήργησε σε όλα τα κράτη – μέλη η Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία κοστίζουν ακριβά. Πρόκειται για τα προϊόντα κλάδων που «χαρτογραφεί» την περίοδο αυτή η Επιτροπή Ανταγωνισμού προκειμένου να διαπιστώσει αν ισχύουν οι καταγγελίες για τις υψηλές τιμές.

Σύμφωνα με τις μετρήσεις της Εurostat για το 2003:

* Η μέση τιμή πώλησης όλων των γαλακτοκομικών από την εταιρεία τυποποίησης προς τον λιανοπωλητή διαμορφώνεται στην Ελλάδα στα 2,9 ευρώ. Είναι από τις υψηλότερες πανευρωπαϊκά

* οι τιμές χονδρικής στο επιτραπέζιο νερό είναι επίσης υψηλές (70 λεπτά στην Ελλάδα).

* Έχουμε από τα πλέον ακριβά (μετά τη Δανία) μεταλλικά νερά και αναψυκτικά: φτάνουν κατά μέσο όρο στα 80 λεπτά το λίτρο

 

Ταυτόχρονα ωστόσο με τις διενέξεις που προκαλούν οι ανατιμήσεις μεταξύ παραγωγών, διακινητών, λιανέμπορων και υπουργείου Ανάπτυξης, οι έμποροι τροφίμων συνεχίζουν να βιώνουν την σκληρή πραγματικότητα που έχει διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια. Λόγω του μεγάλου ανταγωνισμού και έχοντας αφενός την πίεση από τα σούπερ μάρκετ και αφετέρου από τους παραγωγούς που έχουν αναπτύξει δικά τους δίκτυα διανομής, οι εταιρείες που ειδικεύονται στη διανομή τροφίμων βλέπουν διαρκώς τα τελευταία χρόνια τα κέρδη τους να μειώνονται. Η μόνη διέξοδο που τους δίνεται είναι ο εμπλουτισμός του «χαρτοφυλακίου» προϊόντων με γνωστά σήματα ικανά να φέρουν μεγάλους τζίρους και η προσπάθεια να περικοπούν όλα τα περιττά έξοδα.

 

Τα οικονομικά αποτελέσματα

Εντυπωσιακή φαίνεται εκ πρώτης όψεως η εικόνα από την κερδοφορία των 101 μεγαλύτερων επιχειρήσεων διακίνησης τροφίμων. Φτάνει το 2003 τα 39,9 εκατ. ευρώ έχοντας αυξηθεί κατά 17,2% έναντι της προηγούμενης χρονιάς. Το στοιχείο αυτό ωστόσο κάθε άλλο παρά αποτυπώνει την πραγματική εικόνα για το σύνολο του κλάδου. Μια μόνο εταιρεία, η Friesland, αποσπά τα 11,6 εκατ. ευρώ από τα συνολικά κέρδη.

Ο κλάδος περιλαμβάνει έντεκα εταιρείες οι οποίες το 2003 είχαν συνολικά ζημιές 29 εκατ. ευρώ. Αν εξαιρεθούν αυτές για τις υπόλοιπες 90 τα κέρδη ανέρχονται στα 70 εκατ. ευρώ. Ακόμα και έτσι όμως στις έξι πιο κερδοφόρες εταιρείες του κλάδου αντιστοιχούν αθροιστικά κέρδη που υπερβαίνουν τα 30 εκατ. ευρώ. Ίσως το πλέον χαρακτηριστικό στοιχείο είναι το ότι η πλειονότητα των εταιρειών (όλες με πωλήσεις πάνω από 8,7 εκατ. ευρώ) έχει κέρδη κάτω από 500 χιλιάδες ευρώ.

Οι 101 επιχειρήσεις που απαρτίζουν το φετινό δείγμα της Stat Bank έχουν συνολικά πωλήσεις 2,444 δισ. ευρώ, ποσό αυξημένο κατά 8% έναντι του 2002. Ελαφρά υψηλότερη ως ποσοστό (11,17%) ήταν η αύξηση των μεικτών κερδών τα οποία έφτασαν τα 442,78 εκατ. ευρώ. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την αύξηση των εξόδων διοικητικής λειτουργίας και διακίνησης των προϊόντων κατά 9,39% είχε ως αποτέλεσμα τα μερικά αποτελέσματα να διαμορφωθούν σε 82,4 εκατ. ευρώ ή 19,67% υψηλότερα έναντι του 2002.

Μεγάλες απώλειες ωστόσο καταγράφηκαν στο χρηματοοικονομικό ισοζύγιο. Τα έσοδα από συμμετοχές και χρεόγραφα ήταν 2,2 εκατ. ευρώ την στιγμή που τα αντίστοιχα έξοδα διαμορφώθηκαν σε 35,38 εκατ. ευρώ έναντι μόλις 26,5 εκατ. ένα χρόνο νωρίτερα.

Οι εταιρείες «πάγωσαν» το 2003 τις αποσβέσεις τους στα επίπεδα του 2002 (27,9 εκατ. ευρώ) και τα προ φόρου κέρδη τελικά ήταν 39,9 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό διαμορφώνει το καθαρό περιθώριο κέρδους του κλάδου στο «αναιμικό» 1,63%. Η απόδοση ιδίων κεφαλαίων μόλις υπερβαίνει το 11% ενώ η απόδοση επί του ενεργητικού βρίσκεται κάτω από το 3%.

Πηγή των αυξημένων χρηματοοικονομικών εκροών ήταν η αύξηση των υποχρεώσεων οι οποίες έσπασαν το φράγμα του 1 δισ. ευρώ. Εξ’ αυτών τα 91 εκατ. ευρώ αντιπροσωπεύουν μακροχρόνιες υποχρεώσεις ενώ τα 918 εκατ. ευρώ βραχυπρόθεσμες.

 

 

Οι εταιρείες

 

* To 2004 αποτέλεσε έτος σταθμός για την Friesland Hellas καθώς δραστηριοποιήθηκε στην παραγωγή γιαουρτιού με δική της μονάδα που κατασκευάστηκε στην Πάτρα. Στόχος της είναι να κατακτήσει τη προσεχή τριετία, το 10% μιας αγοράς 300 εκατ. ευρώ, όσο δηλαδή εκτιμάται το μέγεθος του κλάδου γιαούρτης. Η υψηλή αναγνωρισιμότητα του σήματος Νουνού αλλά και το εκτεταμένο δίκτυο διανομής που ελέγχει η ελληνική θυγατρική (20.000 σημεία λιανικής ή το 98% των καταστημάτων τροφίμων) είναι τα όπλα με τα οποία θα προσπαθήσει να πετύχει τους στόχους της.

Το εργοστάσιο της εταιρείας στη Πάτρα αναμένεται να λειτουργήσει και ως εφαλτήριο για εξαγωγές σε άλλα κράτη της Βορείου Ευρώπης. Η Friesland Hellas είναι υπεύθυνη εκτός από την Ελλάδα και για τις αγορές των χωρών που μας περιβάλλουν, όπως η Κύπρος, στην οποία κατέχει τη δεύτερη θέση με βρεφικές και παιδικές τροφές. Πρόσφατα ξεκίνησε εμπορική εταιρεία και στην Τουρκία με ευθύνη της Friesland Hellas, ενώ η τελευταία διαχειρίζεται επίσης τις αγορές της Αλβανίας και τη FYROM.

Για το 2004 αναμένεται τζίρος και κέρδη να πετύχουν άνοδο της τάξεως του 10% περίπου. Υπενθυμίζεται ότι το 2003 οι πωλήσεις της ήταν 200 εκατ. ευρώ και τα προ φόρων καθαρά κέρδη 11,5 εκατ. ευρώ.

 

* Η Δημητριακή, δραστηριοποιείται στο εμπόριο δημητριακών, σπορέλαιων, αλεύρων, ζωοτροφών και συμπληρωμάτων. Διαθέτει εγκαταστάσεις στον Βόλο, στη Σίνδο, στις Σέρρες, στο Αχλάδι και στον Πειραιά. Το 2003 ο τζίρος της αυξήθηκε κατά 4% και έφτασε τα 116,2 εκατ. ευρώ ενώ τα προ φόρου κέρδη διαμορφώθηκαν σε 608 χιλιάδες ευρώ έναντι 583,8 χιλιάδων ευρώ του 2002.

 

* Νέες στρατηγικές εμπορικές συνεργασίες πραγματοποίησε η Ελγέκα το 2004, επιβεβαιώνοντας την πρωτοκαθεδρία της στο χώρο της διανομής. Μία τέτοιου είδους συνεργασία η οποία ξεκινά το 2005 είναι με την Ενωση Μαστιχοπαραγωγών Χίου, για την οποία ανέλαβε σε όλη την επικράτεια την διανομή του γνωστού σήματος τσίχλας ΕΛΜΑ από την οποία και αναμένει τζίρο ύψους 6,5 εκατ. ευρώ. Η συνεργασία αυτή ουσιαστικά λειτουργεί ως προσπάθεια για αντιστάθμισμα των απωλειών που θα είχε η Ελγέκα μετά την λήξη της συνεργασίας της με την εταιρεία Dandy AS για λογαριασμό της οποίας διένειμε στην ελληνική αγορά τα προϊόντα Stimorol και V6.

Καθοριστικής σημασίας χαρακτηρίζεται και η συνεργασία με την πολυεθνική Reckitt Benckiser. Η θυγατρική της Ελγέκα, η Elgeka Ferfelis Romania SRL ανέλαβε την διανομή των προϊόντων της πολυεθνικής για την αγορά της Ρουμανίας. Από το συγκεκριμένο έργο η ελληνική εισηγμένη φιλοδοξεί τον πρώτο χρόνο της συνεργασίας τους να αποκομίσει έσοδα της τάξεως των 12 εκατ. ευρώ.

Μια ακόμα συμφωνία αφορά την Θράκη ΑΕ. Πρόκειται για σύμβαση αποκλειστικής αντιπροσωπείας και διανομής των προϊόντων της βιομηχανίας κρέατος η οποία περιλαμβάνει δύο φάσεις. Στην πρώτη φάση συνεργασίας εξαμηνιαίας περιόδου, θα ελεγχθούν όλα τα πραγματικά στοιχεία που αφορούν την εν γένει εμπορική πολιτική που θα ακολουθηθεί, με στόχο να προσδιοριστούν οι εκατέρωθεν συνέργιες.

Η Elbisco Εμπορική ΑΕ ιδρύθηκε στα τέλη του 2000 μετά την απόσχιση του εμπορικού κλάδου της εταιρείας Ελληνική Εταιρεία Μπισκότων. Ως εταιρεία προώθησης, ασχολείται με το μάρκετινγκ των προϊόντων των εταιρειών του ομίλου Elbisco και την τοποθέτησή τους σε πολλά και στρατηγικής σημασίας σημεία.

Tα προϊόντα που διαθέτει στην αγορά, απευθύνονται σε ένα ευρύ φάσμα κοινού και καταναλώνονται τόσο από τους νέους στην αυθόρμητη αγορά όσο και από ολόκληρη την οικογένεια στο σπίτι. Σε αυτά περιλαμβάνονται τα μπισκότα Αλλατίνη και Elbisco, οι φρυγανιές και τα σνακς Elite, οι φρυγανιές Βοσινάκη και Φόρμα, τα αρτοσκευάσματα Κρις Κρις, τα άλευρα Αλλατίνη, Elite, Aurora, Viva Brioche Viva Germe, καθώς και τα κρουασάν Folie της ΕΒΓΑ.


 

 

ON LINE Σύμβουλος/Επικαιρότητα


 


 

 

 



powered by HOTSoft.gr
ίντερνετ, δίκτυα & τηλεπικοινωνίες